Wednesday, April 20, 2011

SaYa Suka Bercucuk Tanam

Salam..
Sejak bergelar housewife ni aku dah mula berbudi pada tanah. KENAPA?!!! 

1st : sebab aku nak start makan organic food. Kalau tak dapat nak ikut sepenuhnya..dapat ikut sikit-sikit pun ok la..Well every victory begin with 1st step rite?!!! So, this is my 1st step

2nd : sebab dah lama sebenarnya aku nak bercucuk tanam. Sejak study dekat jepun lagi. But, musim kat sana agak kurang menyokong niat aku..so aku pendam kan jer la. After balik M'sia, aku sibuk dengan kerja. So baru la, ada masa nak bercucuk tanam

3rd : sebab AKU NAK JIMAT BELANJAWAN DAPUR AKU (actually this is the main reason). Orang tua-tua kata berbudi pada tanah, ada jugak hasilnya.

Puan Cili padi
Sebagai permulaan, aku start tanam bendi,kacang buncis, limau nipis,cili padi dan bayam (BAYAM!!!!! Aku pun tak tahu kenapa aku tanam bayam coz untuk tunggu dia membesar punya laaa lama..but bila dah besar, 1 pasu cuma cukup untuk 1 hidangan jer. Amat laaa tak berbaloi menunggu berbulan-bulan). So sila la men"jealous"kan diri dengan tanaman saya yer. Aku tak terfikir pokok ni boleh membesar subur macam ni.

EN Bendi 
Mula-mula aku saja jer nak bermain dengan tanah. Tapi bila elok pokok ni tumbuh + dapat financial and moral support dr En. Amri, jadi seronok pulak. Pagi-pagi aku bagi mandi pokok aku dulu, then baru tuan pokok mandi. Once a week aku akan baja pokok-pokok ni. Itu je la routine gardening aku. Tak ada la heavy mana pun.

Next plan, aku ingat nak cari pokok cili lagi (sebab pokok yg sedia ada tak mampu nak menampung permintaan cili dapur aku) and pokok kari. Doa kan semoga usaha murni aku berjaya.. Need to go...aku tak iron lagi uniform En. Amri. 


(*-*) PuTRi

No comments:

Post a Comment