Friday, November 9, 2012

Kisah Amrsyar : 8 Hari Sekali ...

Salam All

Entry kali ni agak kotor sikit. Sorry ya..bagi anda-anda yang sedang menjamu selera. But saya still mahu share experience yang beharga ni coz saya rasa ramai yang still tak tahu especially 1st time mother macam saya.

Akhir September lepas, umur Amrsyar genap 2 bulan. Alhamdulillah Amrsyar tak banyak ragam cuma sejak masuk umur 2 bulan, AMRSYAR JARANG MEMBUANG. Masa baru-baru lahir dulu, dalam 1 hari, dia akan membuang 3 or 4 kali. Bila dah masuk 1 bulan..Amrsyar cuma membuang sekali sehari. But, bila start masuk 2 bulan, dia dah jarang membuang. Ada masa dia akan meneran macam nak membuang, tapi tak ada poo yang keluar. Mula-mula saya risau jugak. But after search kat internet baru saya lega sikit. Rupanya its normal if babies yang fully BF tidak membuang berhari-hari. Palling lama Amrsyar tak membuang ialah selama 10 hari. Walaupun tak membuang berhari-hari, perut Amrsyar tak keras dan dia happy dan aktif macam biasa.


Untuk memastikan sistem pembuangan Amrsyar tak ada masalah, saya dan En. Amri bawa Amrsyar jumpa paediatric di Rafflesia Medical Centre. Paediatric yang check Amrsyar kata selagi poo dia cair keemasan (bukan biji-biji macam poo kambing), perut dia tak mengeras dan dia aktif..there's nothing to worry about sebab saya fully BF kan Amrsyar. Susu ibu tak sama macam susu formula yang banyak bahan yang perlu dibuang. Baby yang fully BF biasanya akan serap almost all kandungan susu ibu. So, tak ada bahan buangan dalam usus baby. Thats why baby tak membuang berhari-hari..sebab usus dia belum penuh. 

So sekarang ni bila Amrsyar tak membuang berhari-hari saya dan En. Amri tak risau dah. Normally Amrsyar akan membuang 8 hari sekali. Bila direnungkan balik, saya kagum dengan kuasa Allah yang telah jadikan badan seorang ibu mampu menghasilkan susu. No matter berapa hebat pun susu formula yang manusia mampu cipta, belum mampu tandingi susu ibu ciptaan Allah.

Ok la.. 2 heroes saya dah lama berlayar. Before saya tamatkan entry ni and join them, here are some pics of us :


Amrsyar with Nyet-Nyet

Mama, Amrsyar and Babah time melawat Beaufort



No comments:

Post a Comment