Thursday, August 1, 2013

Biskut Raya Yang Menyentuh Jiwa

Raya cuma tinggal kurang dari 10 hari. Semangat nak membuat kuih raya dah mula datang. Tapi sekarang ni pergerakkan saya agak terbatas dengan Amrsyar yang makin aktif dan baby dalam perut yang makin membesar. Kalau ikut kan hati memang nak buat berjenis-jenis biskut raya, tapi nampak gayanya tahun ni saya cuma dapat buat 2 jenis saja. 

Biskut raya kali ni saya ambil dari resipi arwah mak cik saya. Masa arwah ada, every years memang dia akan buat sekurang-kurangnya 4 jenis biskut raya. Ini salah satu dari biskut yang arwah tak pernah lupa buat. Nama asal biskut ni Biskut Buah Pingggang  sebab acuan biskut ni bentuk buah pinggang. Tapi, disebabkan kat rumah saya tak ada acuan bentuk buah pinggang saya gunakan acuan bentuk love dan bagi nama BISKUT CORNFLAKES - MARIE. Rasanya boleh tahan rangup juga sebab ada campuran cornflakes dan biskut marie.

Bila makan, teringat kat arwah mak cik yang dah 5 tahun tinggalkan kami. Arwah tak kawin dan tak ada anak. Jadi arwah memang rapat sangat dengan anak-anak sedara. Arwah meninggal disebabkan breast cancer. Masa arwah sakit, kami (anak-anak sedara) banyak jaga arwah. tak pernah kami biarkan arwah bermalam di hospital tanpa berteman sebab kami tahu setiap kali habis rawatan kimo, memang azab sangat. Arwah akan jadi lembik dan kerap muntah. Nak ke toilet perlukan teman. Masa arwah pergi, saya masih di Jepun. Terkilan sebab tak dapat tengok arwah kali terakhir tapi saya puas hati sebab dapat jaga arwah setiap kali balik cuti semester. 

Eh..ok la. Cukup-cukup la saya melayan perasaan. Ni resipi biskut kali ni :

Biskut Cornflakes - Marie


Bahan-bahan

250g mentega
3/4 cawan gula castor
1 cawan tepung naik sendiri
1/2 cawan + 2 sudu besar tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 cawan serbuk biskut marie (blender dulu baru sukat)
1 cawan serbuk conrnflakes (blender dulu baru sukat)
1 biji kuning telur.
sedikit putih telur

1. Pukul mentega bersama gula sampai kembang.
2. Masukkan kuning telur.
3. Satukan semua tepung, serbuk biskut marie dan 1/2 cawan serbuk cornflakes. Gaul rata.
4. Masukkan campuran tepung ke dalam adunan mentega sedikit demi sedikit. Uli guna tangan.
5. Canai dan terap guna acuan.
6. Sapukan sedikit putih telur dan taburkan sedikit seruk cornflakes atas biskut.
7. Bakar 10 hingga ke 15 minit.

7 comments:

  1. wah senang la..lum rase lgi cornflkes dgn biskut marie..cam nk try jekkk..hehe
    thanks share ye ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba lah cik yaya..memang jarang jumpa resipi cornflakes dan biskut marie.rasa rangup

      Delete
  2. Macam menarik.
    Simple.
    Makan sambil sedekahkan al-Fatihah jgn dilupa :)

    ReplyDelete
  3. anis ade wat kuih gak tp tak ingat nama apa.. lembut betul xboleh tekan sikit..

    btw..slmt hari raya.. =)

    jom bw dan komen di blog sy..

    http://musicloveanisa.blogspot.com/2013/08/saya-jadi-lebih-menghargai-wanita.html

    ReplyDelete
  4. Sedapnyaa .. Hehe tengok dalam gambar macam sedap :3

    ReplyDelete